שיגרה והרגלי שינה / דבורי זר
סדר יום קבוע, בכל גיל, ובכל שלב, הוא ערובה ליום מוצלח ורגוע יותר. החידוש הוא שגם תינוקות בני חודש מסוגלים להתרגל לסדר יום קבוע, אם ניצור בעבורם את התנאים לשינה רגועה ונינוחה, כזו שנכנסת למסלול קבוע ולשגרה מבורכת בעז"ה.
השגרה המבורכת כל כך, מבורכת גם אצל פעוטות, ולמרות שאינם יודעים להלל אותה, טוב נעשה אנו, ההורים באם ניצור אותה מוקדם ככל האפשר. ישנים בזמן ישנים רגוע, מתמידים לישון, קמים, אוכלים, משחקים, צוחקים ובוכים ושוב הולכים לישון וחוזר חלילה. אמנם, סדר יום של ילדים ובוודאי של תינוקות, אינו מסלול קבוע במסמרות, ותמיד תהיה שן ראשונה, כאב בטן, תחושת רעב עמומה או סתם מצוקה זמנית, שתשנה את שגרת השינה המבורכת שכמעט יצרתם בחדר הילדים, אבל ככלל אפשר להרגיל גם את הפעוט לסדר יום ולסדר לילה, ואם נשאל את המומחים, זו אינה המלצה, זו אחריות הורית! השגרה מעניקה תחושה של שליטה, יש בה ביטחון והיא מספקת את המבנה היציב הדרוש לנו כדי להתארגן ולהספיק.

אין מבוגר שהשגרה אינה מבורכת בעבורו (בלי כל קשר, לפעמים נרצה לשבור אותה), אבל פסיכולוגים תמימי דעה בכך, שגם ילדים ואפילו הילדים הקטנים ביותר, אוהבים אותה. תינוק שמורגל לסדר יום קבוע יגדל בעז"ה לתינוק בעל מזג רגוע ויכולת תפקוד וארגון גבוהה. אין פטנטים תמיד צריך להתפלל, אבל השגרה, הקביעות וסדר היום הינם גורמים המעניקים ביטחון לפעוטות מראשית חייהם.

כשתינוק מורגל לסביבה קבועה, סדר יום קבוע ומטפלים קבועים, אנו יוצרים עבורו את מירב התנאים להתבגרות תקינה ומאושרת, יש להאכיל את הפעוט יום יום בשעה הקבועה, רחצו, ספרו סיפור, שירו שיר, תנו בקבוק וכבו את האור. מומחים סבורים, כי פעוטות המורגלים לזמני ארוחה, משחק ושינה קבועים, יוכלו בהמשך חייהם להסתגל לשגרה גם במעגלים אחרים כגון מעון, צהרון או גן. למעשה מדובר באימון והכנה להסתגלות חייהם.
כמו"כ הרגלי שינה נכונים משפעים על כלל סדר היום. תינוק שישן טוב- אוכל טוב.

איך נבנה שגרה לתינוק? שימו לב, שגרה של תינוקות משתנה בהתאם לגילם ולפי השגרה של האמא והמשפחה הסובבת. בחודשים האחרונים לחייו של התינוק, חשוב להכירו ולהקשיב לקצב הגדילה – בנית השגרה תלויה בצורכי ההזנה והשינה שלו, וכמובן בתנאי החיים של ההורים - האם התינוק הוא בכור להוריו? האם הבית צפוף ומבורך? כל הנתונים הסביבתיים משפעים על שגרת התינוק.

שגרה של הורים לתינוק ראשון, סובבת סביב צורכי התינוק, בעוד ששגרה של הורים לכמה ילדים סובבת סביב צורכי כל המשפחה. באופן טבעי נוצרת שגרה הנובעת משעות ההאכלה, שעות השינה והערות, כך שהשגרה נבנית באופן טבעי. יחד עם זאת יש מספר פעולות שכדאי לנקוט כדי לבנות סוג של סדר יום בריא ונכון.

חשוב להרגיל את התינוק לקבל את אותות החושך והאור באופן עקבי – בערב להחשיך ובבוקר להאיר, השעון הביולוגי מתנהל על פי האור והחושך.

חשוב לבצע את פעולות הקבועות בסדר יומו של התינוק במועדים קבועים. שעה קבועה בה ישנים, שעה קבועה בה אוכלים פירות, שעה קבועה בה עושים אמבטיה וכו'.

חשוב להשתמש בשקט ליצירת אוירה שקטה ורגועה לקראת מועד השינה. גם ברגעי גירוי וערנות, השקט מסביב חשוב להם כדי שיוכלו לעבד את האינפורמציה החדשה הזורמת אליהם מסביב לשעון.

הימנעו משינויים משמעותיים בשעות ההשכבה ככל הניתן. הורים רבים סבורים כי תינוק יכול להירדם בכל מצב ובכל מקום, ולא היא (כמובן גלו גמישות כשצריך).

מסיקה רגועה של שיר או נעימה מסויימת כשמתכוננים לשעת שינה, עשויה בהחלט להכניס את התינוק לשגרה מבורכת. הצלילים המוכרים יסמנו בעבורו מה עומד להתרחש.

במהלך השינה ישנה מחזוריות של שלבי שינה שונים. כל מחזור שינה אורך כשעה אצל תינוקות, בסיום מחזור השינה, יש לעיתים יקיצה ספונטאנית קצרה, אנחנו, המבוגרים, מתהפכים לצד שני וממשיכים לישון, תינוק צריך ללמוד לעשות זאת כשהוא מתעורר, לרוב הוא זקוק לאותם התנאים אליהם הורגל בתחילת הלילה בכדי להירדם (לדוגמא: תינוק שנרדם בנידנוד יזדקק לכך בכל פעם שיתעורר על מנת לחזור לישון).

ועוד טיפ אחרון לסיום: כאשר אתם מספרים סיפור לפני השינה, חשוב לסיים את הסיפור לפני שהילד נרדם, כדי שלא יתרגל להירדם לנוכחותם וקולם של אבא או אמא המלווה אותו לתוך השינה. ילד שהורגל לישון כך יתעורר באמצע הלילה ויצפה שוב לנוכחותם וקולם של אמא או אבא.
HyperLink
חשוב להשתמש בשקט ליצירת אוירה שקטה ורגועה לקראת מועד השינה. גם ברגעי גירוי וערנות, השקט מסביב חשוב להם כדי שיוכלו לעבד את האינפורמציה החדשה הזורמת אליהם מסביב לשעון